Yazdır e-Posta
Kilo verememenin 7 nedeni
Psikoloji
kilo-verememeFazla kilo yalnızca estetik açıdan değil, sağlık açısından da diyabet, tansiyon ve diğer metabolik bozukluklara zemin hazırlıyor. Sağlıklı yaşam için kilo vermeniz gerektiğini biliyor ama başarılı olamıyorsanız belki yanlış adımlar atıyorsunuz.

Önce sıkı diyet yapıp sonra yine kilo alıyoruz. Bu döngü devam ettikçe kilolar inatçı bir hal alıyor ve ilerleyen yaşla birlikte, şişmanlık birçok hastalığa davetiye çıkarıyor. İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi İç Hastalıkları Endokrinoloji Metabolizma ve Diyabet Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Taner Damcı, farklı diyetler uyguladığı halde zayıflayamamanın nedenlerini açıkladı.

1- Kısa vadeli bir hedef olarak görmek
Kilo verme konusunda yapılan en büyük yanlış, bu işin kısa vadeli bir çaba olarak görülmesi, kilo verilmeye başlandıktan sonra, eski alışkanlıklara geri dönülmesidir. Oysa kilo kontrolünün herkes tarafından ömür boyu uygulanması, gerekli yaşam değişikliklerinin yapılması gerekiyor. Diğer yandan obezitenin aynı diyabet, hipertansiyon, kolesterol hastalıkları gibi ömür boyu tedavi edilmesi gerekli bir rahatsızlık olduğunu düşünürsek, birkaç ay sürdürülen diyetler yarardan çok zarar getiriyor. Kilo vermeyi kısa vadede çözümlenecek bir iş olarak görmek yerine, yaşam boyu kilo kontrolü hedefi seçmek en akıllıca çözüm olarak öneriliyor. Üstelik uzun vadede ve yavaş yavaş verilen kiloların daha kalıcı bir etkiye sahip olduğu da bilimsel olarak ispatlanmıştır.

2- Yanlış başarı kriteri seçmek
Eğer hayaliniz, 50 bedenden 36 bedene düşmekse, kendinize uygun bir hedef seçmediğiniz için başarıya ulaşma şansınız düşük görülüyor. 120 kiloluk bir insanı 60 kiloya indirmek herkes için başarılabilecek bir hedef olmayabilir. Bu rakamların ancak çok sınırlı bir grupta gerçekleştiği unutulmamalı. Bu yüzden ulaşılabilir hedefleri seçmek önem kazanıyor. Örneğin, 120 kiloluk bir kişiyle kontrol programı uygulanırken, ideal kiloya ulaşılamasa bile, o kişinin 100-110 kiloya inmesiyle dahi yaşam kalitesinde ve süresinde belirgin artış gözlemlenmiştir.

zayiflama3- Zayıflama destek ürünlerinden mucize beklemek
En çok suistimal edilen konulardan birisi de zayıflama destek ürünleridir. Çoğu zaman bitkisel içerikli olduğu için bir zararı dokunmayacağı düşüncesiyle alınan bu ilaçlar, ölüme dek varan riskler taşıyabiliyor. Üstelik bu ürünlerin hemen hemen tamamı Sağlık Bakanlığı ruhsatı taşımıyor ve Tarım Bakanlığı onayıyla satılıyor. Bu ürünlerin içeriği, olası yan etkileri tam olarak bilinmiyor. Dolayısıyla insanların sürekli değişen ürünlerin peşine düşmesi ve mucize araması doğru değil. Bu konuda Sağlık Bakanlığı ruhsatı almış tek madde, ‘oristat’ molekülü. Bu madde, yağın emilimini sağlayan ‘lipaz’ enziminin etkisini azaltarak, yüzde 30 daha az yağ alınmasını sağlıyor. Ancak bu ilacın da, mide bağırsak rahatsızlığı olanlarda yan etkisi olabileceği için doktor kontrolünde kullanılması gerekiyor.

4- Diyetsiz egzersiz, egzersizsiz diyet
Egzersiz olmadan zayıflamak ya da sadece egzersiz yaparak zayıflamak… Prof. Dr. Taner Damcı’ya göre her ikisi de mümkün değil. Sadece egzersiz yaparak kilo veremezsiniz veya sadece diyet yaparak kilo verirsiniz ama verdiğiniz kiloların fazla anlamı olmaz. Bunun ikisini de birleştirmek gerekiyor. Egzersiz yapılması kas dokusunu koruyor. Kas dokusu, insülin hormonunun en etkin olduğu doku olduğu için, kilo kontrolünde çok önemli. Yani ne kadar fazla kasınız varsa, o kadar kolay kilo veriyorsunuz. Araştırmalar aerobik egzersizleriyle (yürüyüş, koşma, bisiklet, yüzme gibi) ağırlık egzersizlerinin birlikte yapılmasının daha sağlıklı olduğunu gösteriyor.

5- Su içmeyi abartmak
Su içmenin etkisi üzerinde fazlaca duruluyor. Aslında su içmenin zayıflamaya büyük bir yararı yok ama abartılmazsa zararı da yok. Su midede doluluk hissiyle beraber tokluk yarattığı için, biraz faydalı olsa da, içilen suyun miktarı da önemli. Günde 4-5 litre su içmeyi önerenleri sakın dinlemeyin. Bu miktarda su içmek, vücuttaki tuz dengesini bozabileceği için son derece zararlı olabiliyor. (Su toksifikasyonu –zehirlenmesimeydana gelebilir. New York maratonunda susuz kalmamak için aşırı su içen ve kandaki tuz konsantrasyonları düşen 2 kadın hayatlarını kaybetmişler). Normal sağlık işlevleri ve böbrek sağlığı için vücut ağırlığına uygun olarak günde ortalama 1,5-2 litre su tüketilmesi öneriliyor.

6- Arkadaşınızın diyet listesini kullanmak
Zayıflama programlarının kişiselleştirilmesi de önemli bir konu olarak öne çıkıyor. Örneğin, sürekli moda zayıflama diyetlerini uygulamak, başarısız olma nedenlerinizden biri olabilir. Bunun yerine kişinin yaşına, cinsiyetine, varsa kronik hastalıklarına ve yaşam biçimine uygun bir liste oluşturulması gerekiyor.

7- Tek tek kalorilerle uğraşmak
Aldığınız gıdaların tek tek kalorileriyle uğraşmayın. Bunun yerine gün boyunca aldığınız kaloriyi hesap edin. Bunu yaparken de ana prensibiniz, bazı sağlıksız gıdaları (katı yağlar, basit şekerler) listenizden çıkarmak, porsiyonları azaltarak beslenme planı oluşturmak, yağ tüketimini azaltmak olsun. Bunların yanı sıra, öğün sayısını artırmak, beslenme listesinde uzun etkili karbohidratlara (tam taneli tahıllar gibi) daha çok yer vermek, tek gıda rejimlerinden uzak durmak da öneriliyor.

Prof. Dr. Taner DamcıUZMAN GÖRÜŞÜ
Prof. Dr. Taner Damcı
İ.Ü Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Endokrinoloji Metabolizma ve Diyabet Bilim Dalı Öğretim Üyesi
Kilo kontrolü kolay değil ama başarılabilir

Kilo kontrolü programında kişinin yaşına, cinsiyetine, yaşam biçimine göre hedeflediğimiz en düşük rakama ulaşmaya alışıyoruz. Ancak en ideal kiloya ulaşamasak bile, yüzde 5- 10’luk bir kilo kaybı dahi hastalık risklerini (diyabet, hipertansiyon) azaltır ve hastalık varsa da bunların daha iyi tedavi edilmesini sağlar, yaşam süresini de artırır. Kaloriyi ne kadar azaltmak gerek? Her insanın günlük olarak harcadığı bir kalori var (Bazal metabolizma hızı). Bu hız, kişinin dinlenme sırasında harcadığı enerji anlamına gelir. Bu rakam ortalama olarak kadınlarda günde 1600-1700 kalori, erkeklerde 2000-2200 kalori arasında. Zayıflama programlarında da günlük olarak bu rakamların 500 kalori altına inilmesi önerilir. Eğer 500 kaloriden fazla kalori kısıtlaması yapılırsa hem uyum problemleri yaşanır hem de bazı gıdalar eksik kalır. Bunun için çok hızlı kilo verilmesi gereken durumlar haricinde, 500 kalori üzerine çıkılmaması gerekir.

AYLA TÜRKSOY
FOTOĞRAF ve ÇİZİM: SHUTTERSTOCK / KISELEV ANDREY VALEREVICH, MJAK

Paylaşmak ister misin?

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    StumbleUpon    Newsvine
 

Yorum ekle


Güvenlik kodu
Yenile

Mutfak

Bayram mönüsü için önerilerim

News image

Çocukluğumun bayramlarında beni en çok heyecanlandıran kısım yemekten ya da kahvaltıdan sonra ikram edilen ç... DEVAMI

Komposto mu, hoşaf mı?

News image

Yaz sıcaklarında artık vazgeçilmezimiz soğuk içecekler. Ben bu ay sizi Ramazan dolayısıyla da nostaljik bir y... DEVAMI

Düğün-davet mevsimi

News image

Hiç şüphesiz düğündavet hazırlıkları titizlik gerektirir. Her şeyi ince eleyip sık dokumak gerekir. Peki, ... DEVAMI

En iyi kek tarifi hangisi?

News image

Mükemmel kek tarifine ulaşmak için bugüne dek pek çok farklı reçete hazırladım. Ortası delik olandan, dolgulusun... DEVAMI

Dondurma dünyasında 'in'ler 'out'lar...

News image

 İtalyanların dondurma konusundaki uzmanlığı, dünyadaki en yeni dondurma trendleri ve bizim geleneksel Ma... DEVAMI

Sevgililer günü mönüsü

News image

SEVGİLİLER GÜNÜ MÖNÜSÜ Kalbe giden yol mideden geçer derler… Başbaşa geçireceğiniz 14 Şubat akşamı, size sunduğum... DEVAMI

Kültür - Sanat

Ece Seçkin bu ayki röportajımızın konuğu...

News image

Lakabı Roket Müzik dünyasının başarılı ve genç isimlerinden Ece Seçkin, kendisini ve yeni çalışmalarını bu ayki r... DEVAMI

Keman virtüözü Canan Anderson

News image

Sihirli parmakların sahibi Canan Anderson, bu ayki röportajımızın konuğu. 3 Haziran’da Mardan Palace’de, 8 Hazira... DEVAMI

Konser, etkinlik, röportaj, sinema...

News image

Konser David Garrett, ilk kez Türkiye’de Dans ‘Beyazgül-White Rose’ İstanbul’da... Sinema Sema Şimşek, ‘Tehl... DEVAMI

Konser, etkinlik, röportaj, sinema...

News image

MÜZİKAL Dünyaca ünlü Broadway yapıtı ‘Operadaki Hayalet’ bu ay İstanbul’da... SERGİ Yaratıcı deha Mimar Sinan, Tophane-i ... DEVAMI

Konser, etkinlik, röportaj, sinema...

News image

KONSER :Efsane şarkıcı Julio Iglesias, İstanbul’da... ETKİNLİK :Ünlü oyuncu Hugh Jackman, Broadway şo... DEVAMI

Derya Beşerler en son ne yaptı?

News image

DERYA BEŞERLER EN SON NE YAPTI? BKM Mutfak’ta her Salı ‘No Name’ adlı oyunla sahne alan Derya Beşerler, son zamanlard... DEVAMI

Astroloji

Astrolog Sema Kılıç yazıyor...

News image

Astroloji Haziranın aynın burçlar üzerindeki etkisi Halen retro (geri harekette) olan Merkür 11 Haziran’da düz pozisyona ... DEVAMI

Astrolog Sema Kılıç yazıyor...

News image

Astroloji Mayıs ayının burçlar üzerindeki etkisi(Yükselen burcunuzu önce okumalısınız) 4 Mayıs’ta Akrep’te Dolunay, 18 ... DEVAMI

Astrolog Sema Kılıç yazıyor...

News image

ASTROLOJİ NİSAN AYININ BURÇLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ(Yükselen burcunuzu önce okumalısınız) 4 Nisan’da Terazi burcunda bir A... DEVAMI

Astrolog Sema Kılıç yazıyor...

News image

ASTROLOJİ MART AYININ BURÇLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ(Yükselen burcunuzu önce okumalısınız) 20 Mart’ta Balık burcunun son der... DEVAMI

Astrolog Sema Kılıç yazıyor...

News image

ŞUBAT AYININ BURÇLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ (Yükselen burcunuzu önce okumalısınız) Koç ( 21 Mart-19 Nisan ) Koç’lar, 20’sine k... DEVAMI

Gezi

Masal diyarı Kapadokya

News image

Masal diyarı Kapadokya Sadece tarihi açısından değil aynı zamanda ruhani dünya sahnesiyle de yüzyıllardır varlığını koruy... DEVAMI

Hızlandırılmış Madrid turu

News image

Voleybolcu Naz Aydemİr Akyol'dan Hızlandırılmış Madrid turu Biz sporcular kamplar, maçlar, turnuvalar vs. yüzünden çok f... DEVAMI

Sanatın merkezi bir şehir, Londra...

News image

OYUNCU ASUMAN DABAK YAZDI SANATIN MERKEZİ BİR ŞEHİR, LONDRA... Bu şehrin mevsimi yok. Ne zaman giderseniz gidin, Londra sokaklar... DEVAMI

Başak Sayan yazdı...

News image

CENNET BURASI Eğer bir gün bana cennetin nerede olduğu sorulursa, hiç düşünmeden Saint Lucia Adası derim. Doğu Karayip Denizi... DEVAMI